10 december

okej , nu mår jag nog inte riktigt bra , nu ligger jag och är nervös inför ett prov? herregud.. sen när började jag bry mej så mkt om allt? är nog mest nervös för att detta är saker jag ska kunna , har prov i häst och stallskötsel , och de är egentligen lätta saker , så vill absolut inte faila..

övar lite..

A-A  7.00 - 10.25 - 14.00 - 17.50 - 21.00 - 24.50 - 28.00

A= räcke
B= oxer
C= stigsprång
D= trippelbarr
röd flagg=höger
vit flagg= vänster

löshoppning - 18m innan , A-B = 6.8-7.5 10meter efter , 5-6 m mellan lina och vägg
träns utan tyglar , ledtygel , minst skydd fram. hjälm , stålhätteskor , pisk.

skänkelhjälper= framåtdrivande ,reglerande,  sidförande , mothållande, böjande
tygelhjälper= förhållande (3gradig), ställande, ledande, understödjande , uppresande, motthållande/reglerande
vikthjälper= aktiv , passiv

vid longering behövs = pisk , handskar , stålhätteskor , hjälm , kapson/träns , jord/sadel , minst skydd fram
linan genom inre till yttre eller genom inre till jord , vid varbtye hämta hästen in till volten , ändrar yttre först , säkra , linan mist 8 m. pisken under armen.
halt= ptroo
skritt=sakta/skritta
trav= trava
galopp= galopp
öka/minska , smacka , hoooa

takt
lösgjordhet
stöd
schwung
rakriktning
samling

skritt - 4 taktig
trav - 2 taktig
galopp - 3 taktig


okej , detta var bara lite av allt , ganska lätta saker , så blir förbannad om ja failar för att ja råkat glömma nått!! ja menar kunde ju allt nu utan papper.. då ska ja fan kunna de sen!!

övningskört i stan idag med , körde hemmifrån oss till stan , körde alla rondeller och på butängen , sen körde jag genom polishusrondellen bort till mormor vid stockholmsrondellen och bytte med farsan , sen gick ja in och hade julpyssel hos mormor med typ halva tjocka släkten.. nu är jag äntligen hemma..

hälsade även på kusarna och regina idag , dom såg ut att må bra , haha även rugge. dags att sätta igång honom nu om en vecka. skiter i om de går bra eller dåligt.. ja kör på bara.. jag lär mig hela tiden.. man ska skita i vad andra tycker!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0